Dashboarding

Sturen op Kritieke Prestatie  Indicatoren (KPI’s). Klinkt mooi, maar wat zijn dan KPI’s?

Een prestatie-indicator is een variabele die inzicht geeft in de prestaties van een organisatie. Het meet of een doelstelling of Kritieke Succes Factor (KSF) wordt gehaald. En geeft antwoord op de vraag: ‘Waaraan zien we dat het goed gaat?’ Een prestatie-indicator wordt kwantitatief weergegeven, meestal in de vorm van tijdseenheden, fysieke eenheden, financiële eenheden of kengetallen.

Alternatieve aanduidingen zijn Key Performance Indicator (KPI) of Control Variabele (CV).

Het bedenken van een passende prestatie-indicator lijkt eenvoudig, maar valt in de praktijk soms tegen. Het definiëren van passende prestatie-indicatoren is vaak een proces van zoeken, kiezen uit alternatieven, proberen en bijstellen. Het helpt daarbij om de ondernemer zich de vraag te laten stellen: ‘Waar lig ik ’s nachts wakker van?’

Jij als zijn accountant kunt je klant bij uitstek helpen om de KPI’s voor zijn bedrijf te vinden en te definiëren. De keuze zal doorgaans brancheafhankelijk zijn en bij voorkeur ook nog op maat gedefinieerd zijn voor de specifieke doelstellingen die de ondernemer zich gesteld heeft.

Als jij met je klant de KPI’s gedefinieerd hebt, kun je met dashboarding deze KPI’s periodiek op een aantrekkelijke en overzichtelijke manier aan jouw klant inzichtelijk maken. Een dashboard geeft managementinformatie in één oogopslag weer.

Jij bepaalt met jouw klant welke gegevens hij of zij wil presenteren; jij ontwerpt eigenlijk met je klant het management dashboard dat bij hem of haar past, op maat gemaakt. Je kunt daarbij financiële en niet financiële parameters met elkaar combineren, ook uit verschillende softwarepakketten. En dashboards bieden je vervolgens de mogelijkheid om door te klikken naar de achterliggende broninformatie.

Heeft jouw klant meerdere ondernemingen? Geen punt. Je kunt dashboards definiëren per aan te sturen onderneming, maar ook daarboven nog een geconsolideerd dashboard ontwerpen.

Wij denken graag met je mee om de wensen die jouw klant, of jij voor jouw klant, heeft te kunnen realiseren of wellicht nog een stapje meer.

Voorbeeld: sturen op CRM-gegevens hoort tot de mogelijkheden. Denk aan een gemakkelijk te bedienen overzicht waarin je snel een selectie kunt maken om inzicht te krijgen uit welke plaats de meeste klanten komen, welke orders door welke categorie kopers het vaakst besteld worden etc. Overzichten en selectieruimten op een dashboard om snel inzicht in marketing gerelateerde informatie te krijgen.

Als wij de wensen kennen, kunnen we die vertalen naar een productontwerp en je helder de kosten voorrekenen. Zo weet jij, maar vooral jouw klant, tevoren waar hij aan toe is.
Dat is hoe UTAH IT & Data Consulting werkt.